Procedury leasingowania motocykli
Marzenie o dwóch kółkach może być łatwiejsze do zrealizowania za pomocą finansowania leasingiem operacyjnym lub finansowym.
Zakup motocykla do nierzadko wydatek od kilkunastu do kilkudziesięciu a nawet kilkuset tysięcy złotych. Droższe modele mogą kosztować ponad 100 tys. złotych netto.
Jaki motocykl mogę wziąć w leasing?
Najczęściej firmy leasingowe stawiają następujące warunki:
- Motocykl nowy lub maksymalnie 3 letni
- Opłata wstępna od 10% do 45%
- Okres finansowania od 24 do 60 m-cy
- W przypadku motocykli używanych – dodatkowo wycena rzeczoznawcy
- Polisa AC/OC w pakiecie leasingowym lub indywidualna
Aby uzyskać zgodę na leasing, przyszły korzystający powinien przedstawić:
- Fakturę proformę na motocykl od sprzedawcy
- Specyfikację motocykla
- Kartę pojazdu / dowód rejestracyjny / polisę – w przypadku motocykli używanych
- Dokumenty finansowe (przedsiębiorcy: PIT roczny lub podsumowanie KPiR / RZIS / BILANS, konsumenci: PIT roczny / zaświadczenie o zatrudnieniu)
Należy pamiętać, iż konsumenci mogą leasingować wyłącznie nowe maszyny. Wynika to z przepisów o rękojmi i gwarancji.
Ile trwa procedura leasingowa?
Uzyskanie zgody na leasing motocykla trwa najczęściej od 1-2 dni. Jeśli motocykl pochodzi od autoryzowanego dealera, wówczas procedura najczęściej jest uproszczona i firma leasingowa może zrezygnować z analizy dokumentacji księgowej klienta. W takim przypadku korporacja leasingowa zadowala się oświadczeniem na wniosku.
Koszty leasingu
Koszt finansowania leasingiem oparty jest na stopie WIBOR oraz marży finansującego. Sumaryczna, roczna stopa procentowa wynosi zwykle od 4% do 8%. W przypadku terminowego spłacania leasingu są to w istocie wszystkie koszty ponoszone przez korzystającego, nie wliczając kosztów polisy.
Motocykl przez cały okres spłaty leasingu pozostaje własnością firmy leasingowej. Po zapłacie wszystkich rat, korzystający uprawniony jest do wykupu przedmiotu leasingu za wartość końcową, ustalona przez strony. Najczęściej jest to kwota od 1-20% wartości początkowej. Należy pamiętać, iż suma wszystkich rat, opłaty wstępnej oraz wykup w wartości kapitałowej równa się cenie zakupu motocykla. Zyskiem firmy leasingowej są odsetki naliczane do rat.
Kredyt czy leasing? Co wybrać?
Leasing cechuje się prostszą procedurą i łatwiej go uzyskać, szczególnie jeśli korzystający posiada firmę.
Poza tym leasing nie odnotowuje się w BIK-u i nie obniża zdolności kredytowej klienta.
Zabezpieczeniem umowy leasingowej jest:
- Motocykl
- Opłata wstępna
- Opcjonalnie – poręczenie
- Opcjonalnie – weksel In blanco
W przypadku leasingu, motocykl do czasu spłaty i wykupu pozostaje własnością firmy leasingowej, natomiast w przypadku kredytu, właścicielem jest klient. Bank może dokonać zastawu rejestrowego, wpisu w dowodzie rejestracyjnym współwłasności lub ustanowić przewłaszczenie. Oznacza to, że przypadku nieterminowej spłaty kredytu, bank może wypowiedzieć umowę i skorzystać z ww. instrumentów prawnych (przewłaszczenie / zastaw rejestrowy).
Co w przypadku kiedy klient będzie chciał spłacić wcześniej leasing lub kredyt?
W przypadku leasingu finansujący może wyrazić zgodę na wcześniejszą spłatę, jednak jest to opcja. W praktyce zdarza się, że klient firmy leasingowej skracając umowę musi zapłacić całe odsetki.
W przypadku kredytu, klient może sprzedać motocykl i rozliczyć się z bankiem z pozostałego do spłaty kapitału. Klient może również spłacić bez problemu cały kredyt przed czasem, oszczędzając na odsetkach.
W tym zakresie kredyt jest niewątpliwie bardzie „przyjazny” od leaingu.
A co z ubezpieczeniem?
Ubezpieczenie motocykla jest również sporym kosztem. Firmy leasingowe wymagają pełnego ubezpieczenia AC / OC. Polisa może być zaoferowana zarówno przez firmę leasingową jak i brokera współpracującego z firmą leasingową. Takie rozwiązanie upraszcza procedurę. Niektóre firmy zaoferować mogą również pełne ubezpieczenie motocykla wliczone w miesięczne raty.
Większość firm leasingowych w Polsce wyraża zgodę na ubezpieczenie „pozapakietowe”. Oznacza to, że klient, który posiada zniżki może ubezpieczyć jednoślad indywidualnie.
Składki za pełne ubezpieczenie motocykla są wyższe niż w przypadku aut. Wynika to z faktu, iż ubezpieczenie motocykla wiąże się z większym ryzykiem kradzieży oraz szkody całkowitej lub częściowej w wyniku wypadku / kolizji. Składka zależy oczywiście od regionu oraz zniżek za bezszkodowość. Najczęściej pakiet na motocykl to wydatek od 5-10% wartości rynkowej motocykla.